MARKED opettaa nuoria tunnistamaan oman hermoston toimintaa sekä taitoja hermoston tasapainottamiseen. Miksi nämä ovat niin tärkeitä teemoja ja millainen vaikutus niillä on esimerkiksi lasten ja nuorten oppimisen tukemiseen? Lue, mitä Kati Sarvela kirjoitti ajatuksistaan.
"Polyvagaaliteoria on turvan neurobiologiaa. Lasten auttaminen tuntemaan olonsa turvalliseksi palvelee kahta suurta kasvatuksellista tavoitetta: Se tukee heitä kohti oppimisen tilaa ja tunne-elämän hyvinvointia. Kun oivallamme sen, että kaikki ihmiset - lapsesta aikuiseen - oppivat parhaiten ollessaan turvassa, sosiaalisen liittymisen järjestelmässä, tajuamme myös sen, että turvallisten ympäristöjen ja turvallisuuden tunteen luomisen tulisi olla kaiken kasvatuksen ja koulutuksen ensisijainen tavoite. Aivan kuten valmistat lasta kertolaskuun opettamalla hänelle ensin yhteenlaskua, olisi tuettava ensimmäiseksi kaikkien kansalaisten, erityisesti lasten autonomista hermostoaan vakauteen. Näin me voimme tuntea olomme turvalliseksi, eikä meidän tarvitse olla jatkuvasti varuillamme ja tällöin voimme keskittyä täysillä uuden oppimiseen. (M.Sanders ja G.Thomson, 2022)
Poluvagaaliteoria on opettanut meille, että turvallisuuden tunne ei ole vain kivaa. Sen sijaan se on välttämätöntä terveen henkisen kasvun, aivojen kehityksen, terveyden ja yhteisöllisen hyvinvoinnin kannalta.
Turvan tärkeä merkitys pätee siis myös aikuisten maailmaan. Oppivassa systeemiälykkäässä ihmisosaajien järjestelmässä sekä työntekijöiden että asiakkaiden turvallisuuden tunnetta vahvistetaan, jotta tehokas informaationkulku ja yhdessä oppiminen ovat mahdollisia.
Systeemiälyttömässä järjestelmässä, Esa Saarisen sanoin, ihmisten aivot ”lentävät narikkaan” ja väitteeni on, että tämä johtuu pääsääntöisesti yksilöön, ryhmään tai organisaatioon kasaantuvasta toksisesta stressistä, jolloin opituttuja, automatisoituneita, joskus hyvinkin vahingollisia käyttäytymismalleja toistetaan, usein tahattomasti. Polyvagaaliteorian mukaan kyseessä on selviytymismekanismi, eikä se että olisimme jotenkin viallisia tai pahoja. Silloin kun ihmisten turvallisuuden tarpeisiin vastataan, ihminen on perusasetuksiltaan oppiva ja sosiaalisesti toiseen liittyvä."
- Kati Sarvela, terapeutti, hammaslääkäri
Kati on jo useita vuosi kouluttanut traumatietoutta sote-ammattilaisille ja opettajille. Hänen visionaan on, että sote-yksiköt ja koulut voisivat olla kansalaisten turvapaikkoja. Voit tutustua Katiin lisää esimerkiksi Iloa&Toivoa sivuilla.